Door verder te browsen op onze website, accepteert u het gebruik van cookies. We gebruiken cookies om onze website te verbeteren en u relevante advertenties te kunnen tonen. Lees voor meer informatie onze cookieverklaring en privacyverklaring.
De barokperiode begon als ware avant-garde. Wat in de vroege 17de eeuw ontstond, was een muzikale revolutie die de fundamenten van de muziek uit de renaissance verstoorde. In de nieuwe stijl werden extreme contrasten gezocht, met een overvloed aan versieringen, chromatiek en excentrieke harmonische sprongen. Deze experimenten gaven de muziek een ongekende vrijheid en expressie. In L'Avanguardia Barocca neemt La Compagnia del Corpo Nero u mee in een virtuoos muzikaal avontuur door deze overgang van renaissance naar barok te verklanken.
Het programma biedt een kleurrijke afwisseling van werken die de grenzen van hun tijd verlegden. Naast virtuoze vioolmuziek van Bertali, Marini en Corelli, zijn er ook historische adaptaties te ontdekken waarin de polyfone complexiteit van de renaissance wordt vermengd met de nieuwe barokke expressie. Zo transformeerde Girolamo Cavazzoni een werk van Josquin des Prez en deed Bálint Bakfark hetzelfde met Ivo Barry. Puur speelplezier werd verder overgeleverd in instrumentale dansen en uit improvisatie opgebouwde toccata ́s. De eerste toccata in dit programma is geschreven door de vader van Galileo Galilei.
Met historische instrumenten als barokviool, 10-korige luit (een transitie-instrument tussen beide stijlen), theorbe en het zeldzame luitklavecimbel, wekt La Compagnia del Corpo Nero de muzikale experimenten van de barok tot leven en nodigt het publiek uit om de oorspronkelijke avant-garde van die tijd te ervaren.
Matthea de Muynck, barokviool
Dimos de Beun, Lautenwerck
Floris De Rycker, luit & theorbe